ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت | ۱۲ رشته جدید در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد داراب ایجاد میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
شکلگیری دانشگاه نسل سوم با راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی
۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی تا مهر ۱۴۰۰ ایجاد میشود
آغاز فرآیند ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای در اقلید
توسعه مهارتآموزی با پیوند دانشگاه و بازار کار
دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
مدارس عالی مهارتی در کنار دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میتوانند با بهرهگیری از کارگاهها، آزمایشگاهها، تجهیزات و نیروی انسانی مجرب مفید واقع شوند.واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با جعفر شریعتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
شریعتی: تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با هدف توسعه کارآفرینی و مهارتآموزی و تربیت نیروهای ماهر و توانمند مورد نیاز کشور برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال ۱۴۰۰، تولید، پشتیبانیها، مانع زداییهاست.
ایجاد اشتغال متناظر با مهارتهای شغلی مورد نیاز منطقه و ارتقای اثربخش و شایستگیهای منابع انسانی نیازمند ارائه آموزشهای لازم و مهارتآموزی است که از جمله اهداف تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به شمار میرود و سرفصلهای مهارتی موجود در رشتههای این دانشکده گواه این موضوع هستند.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد متبوعتان توضیح دهید.
شریعتی: اکنون تعداد ۵۷ دانشجو در سه رشته در مقطع کاردانی در آموزشکده سمای داراب در حال تحصیل هستند که این آموزشکده به دانشکده مهارت و کارآفرینی ارتقا یافته و اقدامات لازم در راستای اخذ مجوز برای ۱۲ رشته جدید در مقاطع کاردانی فنی، کاردانی حرفهای، کارشناسی حرفهای و کارشناسی پیوسته با سرفصلهای مهارتی برای پذیرش دانشجو در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ انجام شده است.
طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی در دستور کار
ازجمله امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب در استان فارس میتوان کلاسهای مجهز به امکانات لازم بهمنظور تدریس، دو باب سایت کامپیوتری مجهز به سیستمهای کامپیوتری و شبکه، وجود آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز به دستگاهها و تجهیزات موردنیاز برای تدریس دروس آزمایشگاهی و کارگاهی، آتلیه مجهز برای برگزاری دروس رشته معماری و گرافیک، سالن ورزشی مجهز، نمازخانه، سلفسرویس خواهران و برادران و کتابخانه مجهز در دو سالن مطالعه برادران و خواهران را نام برد.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنیحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
شریعتی: براساس ابلاغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این نظامنامه براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادرارت منعقد شده است، این تفاهمنامه ها در چه راستایی است؟
شریعتی: با توجه به لزوم تربیت فارغالتحصیلان ماهر و آمادهسازی آنان برای ورود به بازار کار که از اهداف مهم دانشکده مهارت و کارآفرینی است، تفاهمنامههایی با مراکز ذیربط در استان فارس و شهرستان داراب منعقد شده است.
طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده، حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانوادهها از طریق تعامل و همکاری با مراکز و ادارات مختلف شهرستان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
شریعتی: یکی از ارکان زیرمجموعه دانشکدههای مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزشهای مهارتی کوتاهمدت برای مشاغل مختلف است و افراد میتوانند پس از گذراندن این دورههای تخصصی با مدرکی که دریافت میکنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.
اقدامات لازم برای اخذ مجوز برای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی پیشنهادی با عنوان مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی انجام شده است که برای افرادی که در این مدرسه آموزش میبینند، مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه و قابل ترجمه ارائه میشود.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
شریعتی: مدارس سما در عرصههای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در خدمت فراگیران قرار دارند و در تلاش هستند تا با بهکارگیری رویکردهای نوین علمی و آموزشی و تأکید بر ارزشهای هویت اسلامی-ایرانی و بهروزکردن دانش و مهارتهای حرفهای نیروهای انسانی، نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.
آنا: چه تعداد دانشآموز در مدارس سمای داراب مشغول تحصیل هستند؟
تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با هدف تربیت نیروهای ماهر و توانمند برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال ۱۴۰۰، تولید، پشتیبانیها، مانع زداییهاست.شریعتی: بیش از ۲۴۰ دانشآموز دختر و پسر در چهار مدرسه سما در شهرستان داراب در دورههای مختلف تحصیلی مشغول تحصیل و مهارتآموزی هستند که این تعداد سهم عمدهای از آموزش شهرستان را میان مدارس غیردولتی به خود اختصاص میدهد.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
شریعتی: مهارتهای فنی و اجتماعی_ فرهنگی در اشتغال فارغالتحصیلان ضرورتی جدی است و بدون آن نمیتوان در محل کار موفق شد.
محصلان بنا بر رشته تحصیلی خود باید مهارتهایشان را در دروس مهندسی، دروس علوم اجتماعی، دروس علوم انسانی، دروس پزشکی و ... افزایش دهند، قطعاً بدون داشتن مهارتهای لازم رسیدن به اشتغال و موفقیت در آن تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین مهارت مهم است و اگر فرد غیر ماهر وارد بازار کار شود به کیفیت کاری ضربه میخورد.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
شریعتی: همانطور که اشاره شد، یکی از ارکان زیر مجموعه دانشکدههای مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزشهای مهارتی کوتاهمدت برای مشاغل مختلف است.
بیشتر بخوانید:
تربیت نیروهای متخصص برای ورود به صنعت و بازار کار
توجه ویژه به اشتغال دانشآموختگان در مدارس عالی مهارت
نبض بازار کار در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میزند
توسعه کارآفرینی مستلزم طراحی نظامی جامع
در راستای تحقق سیاستهای کلی اشتغال، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، کسب درآمدهای غیرشهریهای و تحقق شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها، مدارس عالی مهارتی در کنار دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میتوانند با بهرهگیری از کارگاهها، آزمایشگاهها، تجهیزات و نیروی انسانی مجرب مفید واقع شوند.
مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی تأسیس میشود
واحد دانشگاهی داراب برای اخذ مجوز برای تأسیس مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی اقدام کرده است که نقش مهمی در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب دارد.
آنا: و کلام آخر...
شریعتی: از حمایتها و خدمات معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما در راستای کمک به واحدهای دانشگاهی در بخش مهارت و کارآفرینی قدردانی میکنیم. تصمیم و اراده دانشگاه آزاد اسلامی داراب در تحقق اهداف معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سما جدی است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/